جستجوي پيشرفته جستجو در وب
? اخبار > سند بازاریابی آموزش های فنی و حرفه‎ای ویژه بانوان گامی در جهت ایجاد حلقه آموزش و اشتغال


سند بازاریابی آموزش های فنی و حرفه‎ای ویژه بانوان گامی در جهت ایجاد حلقه آموزش و اشتغال

یادداشت تخصصی

دکتر ترانه عنایتی

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی مازندران

 

سند بازاریابی آموزش های فنی و حرفهای ویژه بانوان گامی در جهت ایجاد  حلقه آموزش و اشتغال

 

 تغییر نقش‌های سنتی بانوان و تقاضای روزافزون آنان برای مشارکت در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی و اقتصادی یکی از واقعیت‌های انکارناپذیر جامعه‌ی امروزی ماست. بسیاری از اندیشمندان حوزه‌ی علوم اجتماعی این واقعیت را ناشی از دگرگونی نظام ارزشی، توجه دولت‌مردان و سیاست‌گذاران به رشد اندیشه‌های مردم‌سالاری ؛ ایجاد جامعه‌ی مدنی و ارتقای تحصیلات تخصصی  بانوان می‌دانند. بدون شک زنان به عنوان یکی از مهمترین سرمایه های انسانی، می توانند نقش بالقوه ای را در فرآیند توسعه بخش های اقتصادی هر جامعه ای ایفا کنند، که بخش کسب و کار نیز از این مهم مبرا نیست،  زنان در کنار مردان سهم قابل توجهی را در بهبود فضای کسب و کار ایفا می کنند، رشد کارآفرینی و اشتغال زنان در بنگاه‌های اقتصادی  در دهه های اخیر گواهی بر این مدعا است. از سوی دیگر یکی از عناصر محوری رشد و توسعه کشور، برنامه ریزی و سیاست گذاری در ایجاد حلقه ی اتصال میان آموزش‌های مهارتی و اشتغال است که مورد تاکید پژوهشگران حوزه ی کسب و کار قرار گرفته ؛ بر این اساس سازگاری آموزش های اشتغال زا با نیازهای جامعه پیش شرط موفقیت آموزش های ارائه شده از سوی سازمانهای ارائه دهنده می باشد.تدوین سند بازاریابی آموزش های فنی و حرفهای ویژه بانوان استان مازندران در واقع گامی است در جهت ایجاد  حلقه آموزش اشتغال زا به بخش نیازمند جامعه، در این طرح اطلاعات زنان شاغل آموزش دیده در چهار خوشه (خدمات، فرهنگی و هنری،صنعت، کشاورزی) مورد رصد قرار گرفتند. در مرحله بعد با استفاده از مصاحبه از ده نفر از خبرگان دانشگاهی؛ تجزیه و تحلیل SWOT در راستای بازاریابی آموزش­های فنی حرفه­ای بانوان استان مازندران چهار راهبرد اصلی در کنار 13 سیاست به شرح ذیل  ارائه شد.

توسعه آموزش دوره­های جدید مهارت محوری خدمات گردشگری بر اساس سیاست های تعریف دوره های جدید آموزشی برای مدیریت گردشگری ویژه بانوان ؛ تدوین برنامه درسی دورههای کوتاه مدت گردشگری ساحلی، جنگلی، دریایی و کوهستانی و مذهبی در مازندران و  پیاده سازی دوره­های آموزشی هتلداری. توسعه آموزش دوره­های جدید مهارت محوری دریایی بر اساس سیاست های

سرمایه‏گذاری در آموزش­های بنادر و دریانوردی استان ویژه بانوان؛ توجه ویژه به دوره‏های آموزشی دریامحور در استان؛ ارتقا فرهنگ دریایی استان مازندران؛ توسعه آموزش دوره­های جدید مهارت محوری کشاورزی،  تدوین  دپارتمان تخصصی و جامع  آموزش‏های گل و گیاه استان ویژه بانوان، سیاست 8: پیاده سازی دوره‏های باغداری و باغبانی؛  بهره‏گیری از آموزش‏های حرفه‏ای ویژه دام و لبنیات دامی ؛ آموزش دوره‏های جدید ماشین آلات کشاورزی ویژه بانوان ؛ توسعه آموزش دوره­های جدید مهارت محوری صنایع تجاری و فرهنگی بر اساس سیاست های  فراهم سازی آموزش‏های صنایع دستی و تولیدات خانگی برای بانوان؛ حمایت از آموزش‏های صنایع پوشاک؛ ترویج آموزش‏های مبتنی بر وب و کسب و کار اینترنتی برای بانوان.

طبق نتايج تحقيق، اولين راهبردی كه توصیه می‎شود برای بازاریابی آموزشهای فنیحرفه‎ای بانوان استان مازندران در راستای اشتغال پایدار آنان برنامهریزی و اجرا گردد، توسعه آموزش دورههای جدید مهارت محوری در علوم کشاورزی میباشد. در كنار اين راهبرد، راهبرد دوم که تأکید بر استفاده از ظرفیتهای دریامحور استان مازندران میباشد؛ نیاز به توسعه‎های دورههای آموزشی در علوم دریایی و مهارتهای دریامحور برای بانوان است.




<p> </p> </td> </tr> <tr> <td> <p align=center>يکشنبه ١ دی ١٣٩٨</p> <br /></td> </tr> <tr> <td width="> نسخه چاپ ارسال به دوست

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





بازديدکنندگان اين صفحه: 26062506 | بازديدکنندگان امروز: 91 | کل بازديدکنندگان: 702279 | بازديدکنندگان آنلاين: 3 | زمان بارگزاري صفحه: 0.3590 ثانيه